Κυριακή, 12 Οκτωβρίου 2008

ΚΡΑΤΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΑΘΗΝΩΝ


Με μια μεγάλη, ιδιαίτερης σημασίας, συναυλία πλημμυρισμένη από τις νότες τριών μεγάλων μουσικών δημιουργών - των Αλέκου Ξένου, Μίκη Θεοδωράκη και Ντμίτρι Σοστακόβιτς - συμμετέχει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, ο σπουδαιότερος και αρχαιότερος συμφωνικός φορέας του τόπου μας, στις εκδηλώσεις για τα 90χρονα του ΚΚΕ. Ανταποκρινόμενη στην πρόσκληση του Κόμματος θα δώσει συναυλία στις 14 Νοέμβρη στην Αίθουσα Συνεδρίων του ΚΚΕ, στον Περισσό, σε μουσική διεύθυνση του Βύρωνα Φιδετζή.
Το πρόγραμμα της συναυλίας περιλαμβάνει τα έργα: Το συμφωνικό ποίημα του Αλ. Ξένου «Ο Διγενής δεν πέθανε», έργο γραμμένο στη μετεμφυλιακή εποχή (το 1952) που κυριαρχούσαν οι εκτελέσεις και οι διώξεις των κομμουνιστών. Απηχεί την αγωνιστική, την ανυπότακτη στάση του δημιουργού του, ο οποίος τόνιζε ότι «μπορεί να σκοτώσεις τον άνθρωπο αλλά όχι τις ιδέες του». «Είναι ένα έργο αισιόδοξο, [...] παρ' όλα αυτά που περάσαμε - τις κακουχίες, τους φόνους, τα κυνηγητά», έλεγε ο διακεκριμένος και μαχόμενος μουσουργός, ο οποίος ως πρώτο τρομπόνι έπαιξε (1930 - 1967) στις ορχήστρες ΚΟΑ, ΕΙΡ και ΕΛΣ. Από το 1936 συμμετείχε ενεργά στους συνδικαλιστικούς και καλλιτεχνικούς αγώνες των μουσικών, διώχτηκε πέντε φορές από ορχήστρες αρνούμενος να υπογράψει δήλωση, πρωτοστάτησε στη δημιουργία της Ομοσπονδίας Μουσικών Σωματείων Ελλάδας και συμμετείχε στα ΔΣ της Ενωσης Ελλήνων Μουσουργών και του Πανελληνίου Μουσικού Συλλόγου (πρόεδρος).


Επίσης, το έργο του Μ. Θεοδωράκη «Ελεγεία και θρήνος στον Βασίλη Ζάνο», αφιερωμένο στον αντιστασιακό, σύντροφο και φίλο του συνθέτη, που εκτελέστηκε το 1948. Το έργο ήταν η «μαγιά» για την Πρώτη Συμφωνία του συνθέτη. Τέλος, την «Ενδέκατη Συμφωνία» του Σοστακόβιτς, την επονομαζόμενη «1905», καθώς γράφτηκε για να τιμήσει την Επανάσταση του 1905, την οποία έπνιξαν στο αίμα οι τσαρικές δυνάμεις. Σ' αυτήν ο μεγάλος Σοβιετικός συνθέτης ενσωμάτωσε το λαϊκό τραγούδι «Επέσατε θύματα...».
Αφιερώματα, συμπράξεις, πρώτες εκτελέσεις
Η φετινή καλλιτεχνική περίοδος (2008 - 2009) της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών γενικότερα έχει «αφιερωματική» διάσταση, καθώς με το συναυλιακό πρόγραμμά της η Ορχήστρα αποσκοπεί να τιμήσει τη μουσική μνήμη του τόπου μας. Θα υπάρξουν αφιερώματα σε μεγάλους Ελληνες και ξένους μουσικούς δημιουργούς, αλλά και μουσικούς εκτελεστές. Αφορμή υπήρξε η πρώτη αρχειακή έκδοση της ΚΟΑ με διασωθείσες ηχογραφήσεις του ιδρυτή της, μαέστρου Φιλοκτήτη Οικονομίδη, αλλά και τα ογδοηκοστά γενέθλια του Τάτση Αποστολίδη, του σπουδαίου βιολονίστα, που αποτελεί για τη σημερινή γενιά εκτελεστών υπόδειγμα καλλιτεχνικής ευθύνης και συνέπειας. Ετσι, παράλληλα με μια πρωτοφανή για τα δεδομένα της ΚΟΑ προβολή του νέου ελληνικού καλλιτεχνικού δυναμικού, κάτι που αποτελεί έναν από τους πάγιους στόχους της Ορχήστρας, υπάρχουν πολλές συναυλίες αφιερωμένες σε επιφανείς Ελληνες μουσικούς, με επιστέγασμα την «ημέρα του παλαιού μουσικού». Ανάμεσα στις τιμητικές εκδηλώσεις ξεχωρίζουν εκτός από τη βραδιά για τον Τάτση Αποστολίδη (7/11), οι συναυλίες για τον Νικόλαο Κορατζίνο (9/1), τον Χαράλαμπο Φαραντάτο (23/1), τον Ελευθέριο Παπασταύρου (20/2), τον Βύρωνα Κολάση (με το «Ρέκβιεμ» του Μπερλιόζ, 15/4), τον Σωτήρη Ταχιάτη (28/4).
Στον προγραμματισμό συμπεριλήφθηκαν και οι μουσικές επέτειοι συνθετών όπως οι Μέντελσον (F. Mendelssohn), Βίλα-Λόμπος (H. Villa-Lobos), Μάρτιν (B. Martin), Μπλοχ (E. Bloch), Γ. Καζάσογλου, ενώ ιδιαίτερο βάρος έχει δοθεί στην ελληνική δημιουργία με πρώτες παγκόσμιες εκτελέσεις και όχι μόνο. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ΚΟΑ, συμμετέχοντας στην παγκόσμια επέτειο των 200 χρόνων από το θάνατο του Χάιντ (J. Haydn) θα παρουσιάσει το εκπληκτικό του ορατόριο «Δημιουργία» (31/5).
Ξεχωριστό κεφάλαιο της καλλιτεχνικής δραστηριότητας της Ορχήστρας αποτελεί ο κύκλος Ελληνικών Μουσικών Γιορτών, που συνδιοργανώνει με την Ενωση Ελλήνων Μουσουργών και το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Ο φετινός, 5ος κύκλος (27/3 - 6/4/2009) περιλαμβάνει συναυλίες και διεθνές μουσικολογικό συνέδριο με τίτλο «Ελληνική μουσική δημιουργία του 20ού αιώνα για το λυρικό θέατρο και άλλες παραστατικές τέχνες». Στη νέα περίοδο θα παρουσιαστούν σημαντικά έργα, όπως η Συμφωνία αριθ. 3 του Μίκη Θεοδωράκη στην τελευταία εκδοχή της (η οποία εκτελείται για πρώτη φορά με την ΚΟΑ), το Κοντσέρτο για πιάνο της σπουδαίας Ελληνίδας πιανίστας Ρένας Κυριακού, η Συμφωνία αριθ. 1 του Αντίοχου Ευαγγελάτου κ.ά. Επίσης το κοινό θα έχει την ευκαιρία να ανακαλύψει έργα νέων συνθετών, όπως το Κοντσέρτο για βιολί του Σ. Παπάνα (με σολίστ τον ίδιο), το «Music for an imaginary film» του Αλ. Μούζα και το έργο «Παραλλαγές για ορχήστρα» του Ιωάννη Σακελλαρίδη (γιου του Θεόφραστου Σακελλαρίδη), που παίζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.
Στο πλαίσιο της μουσικής συνεργασίας της ΚΟΑ με μουσικούς φορείς γειτονικών χωρών εντάσσονται η πρόσφατη συναυλία με τον σπουδαιότερο, ίσως, Τούρκο μαέστρο, τον Γκουρέρ Αϊκάλ (παρουσιάστηκε η Τέταρτη Συμφωνία του γνωστότερου Τούρκου συνθέτη Α. Α. Saygun), η παρουσία του τουρκικού κουαρτέτου βιολοντσέλων «Cellistanbul» που θα συμπράξει με μουσικούς της ΚΟΑ σε συναυλία - αφιέρωμα στο σημαντικότερο Βραζιλιάνο συνθέτη Χ. Βίλα-Λόμπος (28/4). Επίσης, το μουσικό σύνολο της ΚΟΑ «Ηχόχρωμα» θα συμπράξει (10/12) με τον Αλβανό, ελληνικής καταγωγής, μαέστρο Αριστοτέλη Εντμοντ Ντόκο και με τους, επίσης αλβανικής καταγωγής, σολίστ Σουέλα Πιτσίρι (βιολί) και Αστρίτ Σελίτα (βιολοντσέλο), ενώ στις 29/4 θα πραγματοποιηθεί ρεσιτάλ τραγουδιού με τον εξαιρετικό Τούρκο βαρύτονο Μεσούτ Ικτού. Από το καλλιτεχνικό πρόγραμμα σημειώνουμε επίσης, τη συναυλία για τα 180 χρόνια από την αναγνώριση του ελληνικού κράτους από τη Ρωσία, η οποία είναι αφιερωμένη στον σπουδαίο μαέστρο, συνθέτη, παιδαγωγό Οδυσσέα Δημητριάδη (21/11).
Η ΚΟΑ για μία ακόμη χρονιά θα πραγματοποιήσει συναυλίες εκτός Αθηνών - στη Θεσσαλονίκη, στις Σέρρες αλλά και στο διάσημο Φεστιβάλ του Kissingen στη Γερμανία. Επίσης έχουν προγραμματιστεί συναυλίες συνόλων της ΚΟΑ σε σχολεία για παιδιά με ειδικές ανάγκες, με την ελπίδα ότι θα αποτελέσουν την απαρχή ενός ευρύτερου εκπαιδευτικού προγράμματος. Οι συναυλίες αυτές, όπως και οι υπόλοιπες συναυλίες συνόλων της ΚΟΑ, συνιστούν ένα επιπλέον βήμα για νέους συνθέτες, εκτελεστές και αρχιμουσικούς.
Σε διαφορετικούς χώρους
Συνολικότερα, η φετινή δραστηριότητα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών περιλαμβάνει περίπου εξήντα συναυλίες, οι οποίες εκτός του Μεγάρου Μουσικής, θα φιλοξενηθούν στην Εθνική Πινακοθήκη, στο Μουσείο Μπενάκη, στο Βυζαντινό Μουσείο και στο Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός». Οι συναυλίες σε Εθνική Πινακοθήκη και Βυζαντινό Μουσείο, θα είναι αφιερωμένες στα 200 χρόνια ιστορίας του ελληνικού λυρικού τραγουδιού. Οπως ανέφερε ο διευθυντής της ορχήστρας, αρχιμουσικός Βύρων Φιδετζής γίνονται επαφές με το Θέατρο «Badminton» και την Οπερα της Σόφιας για το ανέβασμα της όπερας του Θεόφραστου Σακελλαρίδη «Περουζέ».
Η σημαντικότερη συμφωνική ορχήστρα του τόπου μας, πάντως, παραμένει χωρίς μια δική της στέγη, που θα της έδινε τη δυνατότητα ν' αναπτύξει απρόσκοπτα το πολύμορφο έργο της. Πρόσφατα δόθηκε ικανοποιητική λύση στο οξύ πρόβλημα της αίθουσας δοκιμών, το οποίο επί χρόνια την ταλαιπωρούσε. Οπως έγινε γνωστό, μετά από προγραμματική σύμβαση που υπογράφηκε πρόσφατα με το Μέγαρο Μουσικής, οι δοκιμές της ΚΟΑ θα γίνονται πλέον σε κατάλληλα διαμορφωμένη αίθουσα του Μεγάρου, για την οποία το μίσθωμα ανέρχεται στις 120.000 ευρώ και θα καλύπτεται από το ΥΠΠΟ.

Ρουμπίνη ΣΟΥΛΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

the blog powerd by istosch-data &web center