Κυριακή, 16 Σεπτεμβρίου 2018

Οι τεχνικές τις ηλεκτρικής κιθάρας στα σύγχρονα μουσικά ρεύματα


Οι τεχνικές στις κιθάρες, τόσο στις ρυθμικές, όσο και στις μελωδικές (δηλαδή στις rythm και στις lead), ήταν αυτές που προέκυψαν πάνω στην αναγκαιότητα ο ηλεκτρικός ήχος να αποκτήσει συγκεκριμένη ταυτότητα και συγκεκριμένα χαρακτηριστικά που αποτύπωναν και τις ιδιότητες του.
Το Rock n Roll από τα μέσα της δεκαετίας του 1950(όταν δηλαδή έγινε δημοφιλές μουσικό ρεύμα), έψαχνε τη διαφοροποίηση του από το Rythm & Blues(φυσικά και με τη βοήθεια της μουσικής βιομηχανίας) χωρίς να είναι και τόσο εφικτή σε πρώτα φάση η διάκριση ανάμεσα στο Rock h Roll & στο Rockabilly. 
Όμως με την πάροδο του χρόνου και με τη βοήθεια μουσικολόγων [που στην πορεία πολλοί απ' αυτούς έγιναν μουσικοκριτικοί στον τότε νεότευκτο μουσικό τύπο και στα ΜΜΕ(αρχικά κυρίως μόνο ραδιόφωνο) για επαγγελματική αποκατάσταση], το πράγμα άλλαξε και οι διαφοροποιήσεις επισημάνθηκαν. Το γεγονός ότι ήταν η βάση όλου του ηλεκτρικού ήχου δε μπορούσε να αναιρεθεί, εξάλλου ο "κύβος ερρίφθη" την κατάλληλη στιγμή περίπου μια δεκαετία μετά τον Β' ΠΠ. 
Η Βάση όλων ήταν Rythm & Blues και η προπολεμική αντιφασιστική Folk του Woody Gathry. Τα εν λόγω γεγονότα δημιούργησαν την αναγκαιότητα διακλάδωσης του Rock n Roll με τη γέννεση του ίδιου του κυλιόμενου βράχου σε δύο επιμέρους μουσικά υποσύνολα. Ο πρώτος διαχωρισμός, ήταν γεγονός και από εκεί και μετά θα τον βλέπουμε να πραγματοποιείται διαρκώς με νέα είδη που θα παράγουν νεότερα υποσύνολα κοκ. 
Το Rock n Roll μαζί με το Folk των 40's είχε ως βασικό όργανο την ηλεκτρική και κλασσική κιθάρα αντίστοιχα, ενώ το κατάλευκο Rockabilly το πιάνο.
Το Rythm & Blues βρίσκονταν παντού ειδικά όπου υπήρχαν ηλεκτρικές κιθάρες και με τον πατέρα του όλου Rock n Roll, τον Charles Edward Anderson Berry (18/10/1926 – 18/3/ 2017) και το οποίο χώνευε το Folk ειδικά του Woody Gathry ολοένα και πιο πολύ ειδικά σε βάθος χρόνου με καλλιτέχνες όπως οι Bob Dylan, Phil Ochs, Johnny Cash, Bruce Springsteen, Robert Hunter, Harry Chapin, John Mellencamp, Pete Seeger, Andy Irvine, Joe Strummer, Billy Bragg, αλλά και άλλοι να αναδείχνουν αυτή τη σύμφυση.
Στον αντίποδα βρίσκονταν το επίσης κατ' όνομα Rock n Roll, το Rockabilly με πρώτη φιγούρα το δημιούργημα της μουσικής βιομηχανίας τον λεγόμενο Βασιλιά τον Elvis Presley στην πρώτη γραμμή. Μαζί με τους Jerry Lee LewisRay Edward "EddieCochran(η Eddie Cochran), αλλά και τους Αφροαμερικανούς Charles Hardin Holley(η Buddy Holly) και ο Little Richard. Με αυτά τα τεράστια ονόματα, έγινε η πρώτη προσπάθεια χειραγώγησης του Rock n Roll απ΄ την ίδια τη μουσική βιομηχανία ως μια λευκή διείσδυση στη Blue Note του Rythm & Blues. Για να καταστεί δυνατό το εν λόγω γεγονός, έπρεπε να γίνει και έγινε με όρους εξευρωπαϊσμού του επίσης (Αφροαμερικανικού ήχου του Rythm & Blues), δια του μοναδικού ευρωπαϊκού οργάνου του πιάνου που είναι το όργανο με τις περισσότερες οκτάβες και μπορούσε θεωρητικά να εκτοπίσει την κιθάρα από το νεογέννητο είδος, το Rock n Roll δηλαδή!!!
Το πιάνο φυσικά ενυπήρχε σε πολλούς καλλιτέχνες του Rythm & Blues όπως οι Charles BrownLarry Darnell και άλλων, ωστόσο αυτός που επέβαλε την κιθάρα ως πρωτοκλασάτο όργανο απ΄το ήταν ο τεράστιος John Lee Hooker.
Η κιθάρα είναι ένα καθαρό Αραβικό όργανο, διαδεδομένο στην Βόρεια και Κεντρική Αφρική από τα μέσα του 16ου αιώνα(ίσως και νωρίτερα, εξάλλου αν δεν ήταν οι Άραβες ούτε τα μαθηματικά της αρχαιότητας θα γνωρίζαμε, ούτε την κιθάρα), το οποίο εισήχθη στην Ευρώπη μέσω των Αράβων δια της νότιας Ιβηρικής. Δεν είναι τυχαίο ότι η κιθάρα μπήκε στην Ευρώπη μέσω της Ανδαλουσίας δια των Φλαμέγκο και πολύ αργότερα στον 20ο αιώνα διάφοροι κλασσικοί συνθέτες προσπάθησαν να την εισάγουν στην κλασσική μουσική ως ένα πολύ βολικό όργανο.
Η κιθάρα καλύπτει σχεδόν 5,5 οχτάβες(θεωρητικά καλύπτει 4,5 δια της μιας πέμπτης στην κάθε παραπάνω χορδή), ενώ το(επίσης εισαγόμενο στην ευρωπαϊκή μουσική τσιγγάνικο "παγανιστικό")βιολί καλύπτοντας 4(αν και αυτό παίζεται με τεταρτημόρια και όλα είναι αυστηρά θεωρητικές προσεγγίσεις που σε μεγάλους συνθέτες με κλασσική παιδεία, τέτοιου είδους ζητήματα είναι βασικά). Η κιθάρα ήταν για τους μεγάλους συνθέτες ένα πολύ δυνατό όργανο, που από συμπληρωματικό έπρεπε να γίνει πρωταγωνιστικό και αυτό συνηθίζονταν στον καθολικό νότο. Ποτέ η Προτεσταντικής Ηθικής Ευρωπαίοι της Κεντρικής Ευρώπης δεν συμπάθησαν την κιθάρα, την θεωρούσαν λαϊκό και ξένης προέλευσης όργανο, προβάλλοντας ως δικό τους προηγμένο δημιούργημα τα εκκλησιαστικά όργανα και το πιάνο(τον βασιλιά των οργάνων κατά τα λεγόμενα τους) των 7,5 οχτάβων.
Αυτά για τη μακρινή ιστορία που όμως καθόρισε σε μεγάλο βαθμό τα είδη που προέκυψαν απ΄τη σύμφυση Rythm & Blues με τη Folk και του Rythm & Blues με την Ευρωπαϊκή Εκκλησιαστική μουσική, τουλάχιστον σε επίπεδο οργανικής σύνθεσης την οποία στις μέρες μας αποθεώνουν μια σειρά σχήματα από το progressive, μέχρι το Power Mettal.
Οι δυο δρόμοι του Rock n Roll(το ίδιο το Rock n Roll ως υποσύνολο πια και το πρώιμο Rockabilly), γέννησαν χιλιάδες άλλους δρόμους και κατηγορίες, σύνολα και υποσύνολα μουσικών ρευμάτων.
Ότι βασίστηκε στην ηλεκτρική κιθάρα βγήκε από αυτοδίδακτους αλλά και σπουδασμένους μουσικούς που έβαλαν στην άκρη τους κλασσικούς κανόνες και δημιούργησαν πρωτοπορίες με το έτσι θέλω, κόντρα και ενάντια στη θέληση της μουσικής βιομηχανίας που πάντα έσπρωχνε βολικά σχήματα, τόσο στο στίχο(κυρίως εκεί), όσο και στη μουσική.
Η μουσική βιομηχανία στις δεκαετίες του 1960(Country Rock, 60's Rock) και μέχρι το 1978(κυρίως με τα progressive αλλά και με το Techno Rock, Art & Pub Rock), έκανε πάμπολλες προσπάθειες η κιθάρα και τα ντραμς να περάσουν σε δεύτερη μοίρα. Σε πρώτη φάση επέλεξε στις παραγωγές η κιθάρα να έχει μόνο ρυθμικό χαρακτήρα και να είναι μέσα στο κάθε σχήμα όχι πρωταγωνιστής, αλλά ο ρολίστας, το ίδιο έκανε και για τα ντραμς, τονίζοντας ως κύρια όργανα τα άλλοτε τα πλήκτρα, άλλοτε το βιολί και άλλοτε τη φυσαρμόνικα(αυτός είναι ο πραγματικός βασιλιάς των οργάνων με πάνω από 8 οκτάβες).
Όταν εμφανίστηκαν ο Jimy Hendrix(επέβαλε και το τρέμολο, ενώ έβαλε στο προσκήνιο και τους αριστερόχειρες κιθαρίστες), ο Santana και οι Yardbirds, τα πράγματα είχαν ξεφύγει για τους παραγωγούς της μουσικής βιομηχανίας, μιας κι ο πρώτος επέβαλε την Lead Κιθάρα με τους γνωστούς αλλοπρόσαλλους ρυθμούς που εναλλάσσονταν σε κλίμακες, τρόπους και δρόμους που ξεπερνούσαν τους κλασσικούς(Λύδιος, Μιξολύδιος κλπ), φτιάχνοντας τον Αμερικάνικο τρόπο που ήταν καθαρά Αφροαμερικάνικος.Ο δεύτερος επέβαλε τους ρυθμούς της Λατινικής Αμερικής και οι τρίτοι δια του Jeff Beck το πετάλι Woah, καθώς και περίεργα μουσικά σχήματα που καταργούσαν την μέχρι τότε γνωστή θεωρία στις κιθάρες(Hammer on, Pizzicato, Legato & Tapping, δηλαδή τεχνικές που αφορούν την ηλεκτρική κιθάρα).
Περί τα τέλη της δεκαετίας του 1960 και μέχρι τα μέσα του 1970,αρχικά με τους MC5, αργότερα με τους Stooges, ακόμα πιο μετά τους New York Dolls και στο τέλος με τους Ramones, γράφτηκαν οι πιο πρωτοποριακές σελίδες στην ιστορία της ηλεκτρικής κιθάρας.
Παράλληλα με αυτούς, οι Frank Zappa, Velvet Underground και Fugs, καθόρισαν όλη τη σύγχρονη μουσική πραγματικότητα που λέει, ότι με ένα μπάσο, δυο κιθάρες, και ένα σετ ντραμς ως βασικά όργανα, μαζί ότι άλλο θέλει να προσθέσει ο συνθέτης, αλλά ως δευτερεύον(στο Zappa δεν λειτούργησε απόλυτα έτσι), είναι και θεμιτό και εφικτό, αρκεί οι ρυθμοί και οι στίχοι να βαράνε στο ψαχνό, έχοντας εριστικό περιεχόμενο.
Παρότι ήδη απ΄ την δεκαετία του 1940, είχαν καθοριστεί οι νέου τύπου συγχορδίες στις κιθάρες, οι περισσότερες μπάντες αδυνατούσαν να παίξουν τις λεγόμενες power chords που σε πρώτη φάση ήταν μόνο οι της 5ης βαθμίδας κυρίως για το φόβο της κακής κριτικής, αλλά και του πολύ δυνατού ήχου έβγαζαν αυτές. Αυτό το επέβαλαν οι MC5 και μαζί μ αυτούς όλοι οι προαναφερθέντες ακολουθούσαν κατά πόδας, ενώ ταυτόχρονα επέβαλαν το Palm Muting και τις Barret κάθε βαθμίδας, κυρίως της 7ης.
Οι Stooges στην αρχή και πολύ αργότερα οι SonicYouth  επέβαλαν τις 8ης Βαθμίδας power chords, αλλά και τις easy Chords(δική τους εφεύρεση ήταν αυτές), καθώς επίσης και το Unison Bending(ιδιόμορφη τεχνική στην κιθάρα που συγχωνεύει τα σόλο με τις συγχορδίες και δίνει έναν τόνο μπλε νότας στο μάζεμα του ρυθμού. 
"Μπορεί η μπάντα που επέβαλε τις συγχορδίες 8ης(είναι οι συγχορδίες 5ης χωρίς την πέμπτη με μια χορδή κενή ανάμεσα στην τονική και την 8η) να ήταν οι Stooges, όμως αυτή που τις αποθέωσε μια μίση δεκαετία αργότερα, ήταν η μπάντα του αφιερώματος." Από το πρόσφατο αφιέρωμα μας στους Sonic Youth. 
Οι New York Dolls επέβαλαν το γκλαμ punk, καθώς επίσης και την μετατροπή της Εmin1(Μι Μινόρε πρώτης) σε Power Chord 5ης σε ολόκληρη την ταστιέρα κατεβαίνοντας προς τα κάτω, καθώς και τα guitar Slides.
Οι Ramones επέβαλαν το downstroke(η μέθοδος κάθετου χτυπήματος των χορδών με μοναδική διεύθυνση της πένας προς τα κάτω, αυτό ονομάζεται όλες οι πένες κάτω) και σε αυτούς οφείλουν τα πάντα, οι πάντες, από τους Sex Pistols μέχρι τους Metallica, από το Hardcore(πάσης φύσης),το Thrash, το Post Punk, το New wave, Grunge, No Wave, Stoner, Denim Rock, Dark Garage, Alt Rock κοκ.απ΄το χώρο του Εναλλακτικού και Ανεξάρτητου Ροκ.
Οι Fugs και ο Zappa το Jazz Legato, καθώς επίσης και το Jazz Rocκ με τον πολιτικοποιημένο στίχο.
Όλα τα παραπάνω σχήματα όπως οι Sex Pistols(επέβαλαν τα σύνθετα riffs), Bad Relligion(επέβαλε το Banana Sturm), Buthole Surfers(Swiping Technics), Husker du(riffchords), Minor Threat, Fugazi, Black Flag, Dead Kennedys, No Means No, DOA, SNFU, MDC, Descendents, Big Black, Angry Samoans, Minutemen, Youth of Today, Social Distortion, Agnostic Front, Cro Mags, Meat Puppets, Bad Brains, Gun Club, Fleshtones, Fuzztones, Wipers, Toxic Reasons, Flipper, Scracth Acid, Freeze, Dicks, Madball, Adolescents, Dead Moon, Nirvana, Mudhoney, Anthrax, Metallica, Megadeth, Slayer, Death, Sepultura, Joy Division, MOB, EX, Ministry, Einsturzende Neubauten, ολόκληρη η Αυστραλέζικη Σκηνή, και η Βρετανική από το 1976 και έπειτα, οι Pixies, ολόκληρη η 4AD και χιλιάδες άλλα τεραστίων διαστάσεων ονόματα οφείλουν την ύπαρξη τους στους παραπάνω.
Κλείνοντας σας παραθέτουμε ένα πίνακα στην αρχή του άρθρου το οποίο δείχνει τι ακριβώς τεχνική διαμορφώνονταν στις κιθάρες κάθε είδους βάζοντας όμως ο καθένας από αυτούς το δικό του λιθαράκι και δεν είναι δυνατόν να αναφερθούμε σε όλους γιατί δε θα τελειώσει το άρθρο ούτε στον 22ο αιώνα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

the blog powerd by istosch-data &web center